De..leermethode “Ik leer anders” is geschreven door Agnes Oosterveen-Hess. In eerste instantie was het bedoelt voor haar zoon. Nadat zij dit ook in haar praktijk met succes heeft gebruikt heeft zij deze methode samen met de ouders en kinderen verder ontwikkeld. Vandaag kennen veel gezinnen deze methode. Vanwege de positieve resultaten geven ze hun ervaringen enthousiast door aan anderen.
Er zijn ook steeds meer basisscholen die bekend zijn met de methode “Ik leer anders” en ze passen die ook toe voor zo ver hun mogelijkheden dat toelaat. Hierdoor voelen de beelddenkende kinderen zich beter begrepen op school en boeken meer succes.
Beelddenker of niet? Als u de Beelddenkertest van de vorige pagina gemaakt heeft kunt u goed inschatten of uw kind wel of niet een beelddenker is. Zoals daar al genoemd is geven deze voorbeelden vooral de drukke kant van een beelddenker aan. Uw kind kan juist heel rustig zijn. Hoe dan ook, ziet u bij deze leermethode gelukkig direct of die bij uw kind werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Een beelddenker spelt een woord met gemak van voor naar achter en van achter naar voor. Dat lukt alleen als je het woord kan visualiseren. Als de leerling in beelden denkt, wordt het leren met deze nieuwe leermethode opeens een stuk gemakkelijker en leuker!
Wat kunt u verwachten?
Tijdens de training “Ik leer anders” leert uw kind volgens het WERKBOEK IK LEER ANDERS de lesstof zelf te vertalen naar woordbeelden zodat het binnen het informatiesysteem van uw kind past. Er wordt van alle abstracte informatie plaatjes gemaakt. De leeftijd om deze techniek aan te leren is vanaf 5 jaar tot 100!
Tijdens de 4 á 5 sessies komen de volgende onderwerpen aan bod:
- draailetter
- alfabet
- woorden visueel opslaan
- uitleg woordenpakket
- cijferveld
- tafels
- klokkijken
- lezen met een leespijl
- “lege” woorden
- automatiseren van sommen
- planbord
- theorie
Gedurende de sessies worden alle onderwerpen uitgelegd en voorgedaan. U krijgt tips voor geschiedenis, topografie, spreekbeurten en een boekbespreking. Daarom is de aanwezigheid van ouder(s) noodzakelijk en natuurlijk ook gezellig voor uw kind. Na de sessies kunt u thuis met uw kind aan de hand van het werkboek de lesstof verder behandelen.
Er bestaat ook een online versie van de woordenpakketten die tijdens de lessen behandeld worden. Tijdens uw aanwezigheid krijgt u de gelegenheid kennis te maken met deze online versie.
.
.
.