Wat wordt bedoeld met Beelddenken?
Beelddenken betekent simpelweg dat men in beelden en gebeurtenissen denkt in de plaats van in woorden of begrippen. Denk aan het woord stoel. Wat ziet u? Ziet u de letters S-T-O-E-L of ziet u een plaatje van een stoel? Ziet u een plaatje dan bent u mogelijk een beelddenker.
foto beelddenken

..

Beelddenkers zijn visueel ingesteld: kijken, zien, beelden, plaatjes, film en doen. Hun rechter hersenhelft is dominant. Wij zijn allemaal geboren als beelddenkers om de simpele reden dat we dan nog geen taal gebruiken. Wanneer een kind leert praten zal de taal overheersen en het gaat de wereld beredeneren.  Rond het 4de levensjaar gaat het kind in woorden denken, wordt zijn linker hersenhelft dominant en krijgt het voorkeur voor auditief: taal, luisteren, horen, klanken, denken. Een kleine groep kinderen maakt deze overstap niet en blijven in beelden denken. Hierdoor ontwikkelt zich hun linker hersenhelft onvoldoende en ze krijgen een leerachterstand.
scannen0001

..

Omdat Beelddenkers de wereld blijven beleven i.p.v. beredeneren worden ze één met hun omgeving met alle emoties die daar bij horen. Geluiden, reuk en beelden worden niet gefilterd. Alle indrukken komen binnen. Dat is de reden dat ze heel heftig kunnen reageren op de situaties om hen heen. Door te veel invloed van buitenaf kunnen ze zich uiteindelijk angstig gaan voelen. Daarom is het belangrijk dat ze gedurende de dag voldoende rustmomenten krijgen. (In boeken over hoog sensitiviteit herkennen beelddenkers veel eigenschappen).
Een beelddenker werkt uit een totaalbeeld en kan dit moeilijk opbouwen vanuit losse deeltjes als hij eerst het eindresultaat of samenvatting niet gezien heeft. In het onderwijs wordt informatie altijd opgebouwd. Een bijna onmogelijke opgave voor een beelddenker.

Kenmerken op school en thuis


Zij hebben vaak moeite op school met:

  • tijdsdruk, opdrachten moeten op tijd af
  • spelling, ziet het beeld van het woord, niet het woordbeeld
  • details in een tekst opmerken, weet grote lijn maar mist het verband
  • instructie opnemen, moeite om de uitleg in 1x begrijpen
  • begrijpen van mondelinge instructies
  • leren lezen, kijkt naar vorm van woord, denkt te weten wat er staat
  • lezen wat er echt staat, eigen gedachten veranderen het verhaal
  • hoofdrekenen, getallen in hoofd bewaren moeilijk om een som uit te rekenen
  • rekenstrategieën, eigen manier van berekenen, antwoord weten zonder uitleg geven
  • tafels/sommen automatiseren, moeilijk uit hoofd leren zonder eerst te begrijpen
  • concentratie bij oninteressante taken, droomt weg als die zich verveelt

Kenmerken thuis en buiten school:

  • chaotisch, snel afgeleid door alles wat hij//zij ziet, hoort, voelt
  • slordig, moeite met volgorde en let niet op details
  • slecht tijdsbesef, leeft uit gevoel, vaak te laat
  • “kip zonder kop”, vergeet veel en doet tien dingen tegelijk
  • lijkt slecht te luisteren, dringt niet goed door
  • kijkt weg in gesprek, wil bij eigen beeld blijven
  • taken of verhalen half uitvoeren, rest al in hoofd “gezien”
  • tijd nodig om te formulieren, moet taal omzetten in beeld en weer terug
  • reactief, duurt even dat de beelden komen, daarom trager reageren
  • dromerig, wordt meegenomen door eigen verhaal
  • sensitief, intuïtief, pikt gevoelens van anderen op, voelt dingen goed aan
  • heeft drempelvrees, eerst zien hoe iets gaat voor zelf doen

Voordelen van Beelddenken


Beelddenken heeft ook veel voordelen. U kunt het ook een gave noemen. Beelddenkers zijn erg creatief. De één kan prachtig tekenen, de andere kan mooi bouwen. Ze hebben vaak gevoel voor muziek en hebben een goed ritmegevoel. Ze kunnen driedimensionaal denken en vinden de meest bijzondere oplossingen voor complexe vraagstukken die niet voor de hand liggen. (Het onder woorden brengen van die oplossing is alleen lastig.) Beelddenkers dagdromen en kunnen goed buiten de kaders denken. Ze kunnen heel snel denken en zijn goed in “doen”, uitvoeren van taken. Ze kunnen ook lang en geconcentreerd doorwerken als het interessant is. Ze hebben een goed geheugen voor dingen die ze ooit ergens gezien hebben. Beelddenkers zijn ideale brainstormers. Ze worden niet gehinderd door vaste paden. Beelddenkers kiezen vaak een beroep als architect, ontwerper, aannemer, monteur, kunstenaar, muzikanten, cabaretiers, ICT-er, enz.

Is Beelddenken erfelijk?


Meestal herkent een van de ouders of grootouders zich in deze manier van denken. Hiervan uitgaand lijkt beelddenken 50% erfelijk. In een gezin zien we ook vaak meerdere kinderen op de zelfde manier denken. Als u zelf ook een beelddenker bent, dan kunt u zich goed verplaatsen in uw zoon of dochter en kunt u hem/haar goed begrijpen. Uit eigen ervaring weet u dan dat het best moeilijk is om de traditionele manier van leerontwikkeling te volgen. Ondanks de grote inzet van uw zoon of dochter en alle goede bedoelingen van leerkrachten verlopen leerprocessen vaak moeizaam. Het is daarom van groot belang om uw zoon of dochter uit te leggen dat hij/zij alleen  maar “ANDERS” is dan andere kinderen, maar vooral niet slechter. Door deze uitleg steeds maar weer te herhalen, valt er een grote druk en schaamtegevoel bij uw zoon of dochter weg.

Ben ik een Beelddenker of een Woorddenker?


Er zijn 3 groepen mensen:

1. Woorddenkers: linker hersenhelft dominant (wordt ook taaldenker genoemd)
2. Woord / beelddenkers: beide hersenhelft even ver ontwikkeld
3. Beelddenkers: rechter hersenhelft dominant

Op de volgende pagina kunt u de Beelddenkertest doen om te kijken of u of uw kind een beelddenker is.
Naar boven
Bron: - www.ikleeranders.nl EN – Marion van de Coolwijk: Beelddenken en Ben ik in beeld?