“Er is steeds meer bewijs dat het vermogen van ieder persoon
om nieuwe 
informatie tot zicht te nemen en oude informatie te onthouden
groter wordt als gevolg van biologische veranderingen in het brein
die tot stand zijn gekomen door fysieke activiteiten.”
(John Ratey)
IMG_2923a

“In de knoop” en “Uit de knoop”

Wat..is..BRAIN..GYM? Brain Gym zijn energetische gym oefeningen welke ons lichamelijk en geestelijk (weer) in balans brengen. Brain Gym biedt een programma met bewegingsoefeningen waarbij de samenwerking tussen de linker- en rechter hersenhelft gestimuleerd wordt en ook de onderlinge samenwerking van de hersenen. Dit zorgt er voor dat leren makkelijker gaat. Het bevordert tegelijk de concentratie, coördinatie en emotionele ontwikkeling. De samenwerking tussen links en rechts is een eerste vereiste om goed te kunnen leren en houdt verband met de coördinatie van het brein met de zintuigen en de rest van het lichaam (bijvoorbeeld de oog/hand-coördinatie).
Hoe is Brain Gym ontstaat? In 1969 begon pedagoog Paul E. Dennison zijn zoektocht om de leervaardigheden van zijn leerlingen te verbeteren. Als resultaat verrichtte hij Brain Gym, een onderdeel van de Educatieve Kinesiologie. Hij ontwikkelde een opzienbarende visie over de relatie tussen bewegingspatronen en leerprocessen. Sindsdien zijn er verschillende methoden en benamingen ontstaan voor het werken met dezelfde Brain Gym oefeningen. Onder andere worden bij ergotherapie ook gym oefeningen gebruikt bij kinderen om de rechter- en linkerhersenhelft beter samen te laten werken voor een betere leerresultaat.
Hoe werkt het? De fysieke oefeningen en massages lossen de blokkades in de energiebanen van onze lichaam op. Dit gebeurt door middel van stretch oefeningen en eenvoudige (zelf)massages waarbij de eigen middenlijnen overgestoken worden. Door deze bewegingen gaat de energie weer stormen tussen beide hersenhelften en van en naar de zintuigen. Het brein en het lichaam gaan weer goed samenwerken en het leren en leven wordt weer leuk! 
Middenlijn

..

Voor wie is Brain Gym bedoelt? Voor iedereen die gemotiveerd is om letterlijk en figuurlijk in beweging te komen vanuit de behoefte om “alles eruit te halen wat er in zit”. De activiteiten zijn geschikt voor iedereen van elk niveau en van elke leeftijd. Dit kunnen kinderen of volwassenen zijn die in leersituaties blokkades tegenkomen. De 26 Brain Gym oefeningen hebben tot doel om het leerproces te vergemakkelijken. Niet alleen het leren op school, maar ook alle leerprocessen in het leven. Deze oefeningen helpen u om de blokkades en de negatieve stress weg te nemen van elke doelstelling die u maar zou willen verwezenlijken.  
Individueel toepassen: Als er sprake is van leerproblemen kunnen deze oefeningen voorwaardenscheppend uitgevoerd worden. Als er ook negatieve stress een rol speelt is het mogelijk om een individuele behandeling te kiezen. Dan wordt door middel van spiertesten getest (bekend vanuit Touch for Health en Kinesiologie) welke speciale oefeningen uitgevoerd moeten worden om een bewuste doel te kunnen behalen en daarmee de blokkades op te lossen.

.

Negatieve stress kunt u herkennen aan de volgende symptomen:


(veel voorkomende van de eigenschappen van Beelddenkers)

  • moeite hebben met lezen, schrijven of andere vaardigheden
  • het niet kunnen toepassen van eerder geleerde regels (bvb. grammatica)
  • concentratieproblemen
  • black-outs bij toetsen
  • hyperactief gedrag
  • niet lekker in ‘t vel zitten
  • een klunzig bewegingspatroon
  • allergisch reacties
  • faalangst
  • fysieke onbalansen

“Kruisloop”

Bewegingskaart: Vanaf het eerste moment dat een kind gaat spelen, leert het zich drie primaire bewegingsvaardigheden eigen te maken: evenwicht, voortbeweging en sensomotorische coördinatie. Tijdens de groei dragen deze vaardigheden bij tot de fysieke leervaardigheden, die elkaar wederzijds beïnvloeden: het waarnemingsvermogen, het gedrag en de lichaamshouding. Het kind is voortdurend op zoek naar evenwicht. In het ideale geval plukken alle kinderen die deze fase van zintuiglijke en motorische ontwikkeling tegelijkertijd met de taalverwerving doorlopen, op deze manier de vruchten van deze fase.
 
Helaas gebeurt dat niet altijd. Zoals u het op de tabblad beelddenken kon lezen, niet alle kinderen maken de overstap van de dominantie van de rechter- naar de linker hersenhelft. Dit kan gebeuren bij onvoldoende beweging vanaf onze geboorte. Denk bijvoorbeeld aan een kind dat te lang in een kinderzitje gezeten heeft of als het de periode van kruipen overgeslagen heeft. Als de ontwikkeling in welke fase dan ook (tijdelijk) stagneert kunnen dus op latere leeftijd leerproblemen ontstaan. Maar…

.

.

.
IMG_2928a

“Aarding”

Het..is..nooit..te..laat! Dergelijke achterstanden kunnen te allen tijden ingehaald worden. Met een bewuste levenshouding lukt het u of uw kind in korte tijd grote sprongen te gaan maken. U gaat dan leren (weer) als plezierig ervaren, wordt u meer geconcentreerd en krijgt u zelfvertrouwen. Helaas wordt tegenwoordig in het onderwijs eerst bezuinigd op gymlessen en in de gymlessen wordt vaak ook niet altijd voldoende tijd besteed aan “reguliere” gym of stretching oefeningen waarmee onze middellijnen goed gekruist zullen worden.
Laat u uw zoon of dochter dus naast de specifieke Brain Gym oefeningen zo veel mogelijk extra bewegen: fietsen, spelen, touwtjes springen, zwemmen, koppeltjes duikelen, evenwicht oefenen, vaak frisse lucht scheppen en voldoende water drinken. Water drinken bevorderd de gezonde chemische processen in het lichaam en zorgt ook voor een goede geleiding van de zenuwenimpulsen via het zenuwstelsel.

Naar boven

Bron: – Paul E. Dennison: Brain Gym, – www.braingym.nl, – www.onderwijsmaakjesamen.nl